WLTP – UUSI PÄÄSTÖMITTAUSTAPA
UUSI PÄÄSTÖMITTAUSTAPA
Uusien henkilöautojen päästömittaustapa muuttuu vähitellen vuoteen 2021 mennessä. Uutta WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) -päästömittaustapaa käytetään uusien ensirekisteröitävien henkilöautojen polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen mittauksissa.
WLTP tulee korvaamaan aiemmin käytetyn NEDC (New European Driving Cycle) -päästömittaustavan. Syyskuusta 2018 alkaen kaikilla uusilla Nissan-henkilöautoilla on oltava WLTP-päästöarvot. Siirtymävaiheen aikana, kun uusi ajoneuvo sertifioidaan WLTP-mittaustapaa käyttäen, CO2-päästöarvot ilmoitetaan sekä NEDC- että WLTP-mittaustapojen mukaisesti. Lue linkistä lisää päästömittaus- ja testimenetelmien eroista.
NEDC-TESTAUKSESTA WLTP-TESTAUKSEEN
Uuden WLTP-päästömittaustavan mukainen ajosykli on NEDC-ajosykliä kuormittavampi, vaihtelevampi ja pidempi ja mittausolosuhteet ovat tarkemmin säännellyt. Sen sijaan, että testissä yhdistettäisiin simuloitua kaupunki- ja maantieajoa, ajoneuvo testataan nyt neljällä eri nopeusalueella. Näin saadut päästötulokset heijastavat paremmin ajoneuvon todellisia CO2-päästöjä.
Testissä ajoneuvon mahdolliset lisävarusteet otetaan päästötuloksissa huomioon, jos ne vaikuttavat auton ilmanvastukseen tai painoon.
RDE (Real Driving Emissions) -testi
WLTP-päästömittaustesti on ainoastaan laboratoriossa suoritettava testi. Tämän lisäksi käyttöön otetaan toinen mittaustapa nimeltään RDE (Real Driving Emissions) -testi. joka edellyttää ajoneuvojen testaamista liikenteessä.
RDE-testissä ajetaan ylä- ja alamäkiä, hitailla nopeuksilla kaupungissa, keskinopeuksilla maanteillä ja korkeilla nopeuksilla moottoriteillä. Tämän lisäksi testissä huomioidaan vaihtelut ajoneuvon kuormituksessa sekä ulkolämpötilassa. Syyskuusta 2019 alkaen kaikki uudet Nissan-ajoneuvot ovat käyneet läpi RDE-testin.
ENTISTÄ TARKEMMAT PÄÄSTÖTIEDOT
WLTP-testauksen myötä ajoneuvojen CO2-päästöarvot kasvavat, mikä johtuu siitä, että uusi menetelmä on perusteellisempi kuin NEDC.
Mutta uusien testauksien myötä ajoneuvojen CO2-päästöt ovat lähempänä todellisessa liikenteessä syntyviä päästöjä.