Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja
5.6.3. Turvavyöjärjestelmän esikiristin

Turvavyön esikiristintä ei voi käyttää uudelleen sen aktivoitumisen jälkeen. Se on vaihdettava yhdessä takaisinkelaajan ja soljen kanssa yhtenä kokonaisuutena.
Jos esikiristin ei aktivoidu kolarissa, vie auto LEAF-korjaajalle, kuten valtuutetulle NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjälle esikiristysjärjestelmän tarkistusta, ja tarvittaessa vaihtoa, varten.
Turvavyön esikiristysjärjestelmän johtoja tai muita osia ei saa käsitellä ilman lupaa. Tällä pyritään estämään turvavyön esikiristimen sattumanvarainen aktivoituminen tai järjestelmän vahingoittuminen.
Turvavyöjärjestelmän esikiristimiin kohdistuvat työt on annettava LEAF-korjaajan, kuten valtuutetun NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjän tehtäväksi. SRS-johtoja ei saa muuttaa tai kytkeä irti. Turvavyön esikiristysjärjestelmää ei saa testata muilla kuin hyväksytyillä sähkötestaus- ja mittauslaitteilla.
Jos turvavyöjärjestelmän esikiristimet pitää hävittää tai auto romuttaa, ota yhteys asiantuntevaan LEAF-korjaajaan, kuten valtuutettuun NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjään. NISSAN-huoltokäsikirjassa on ohjeet esikiristimen purkamiseksi asianmukaisella tavalla. Virheellinen purkaminen voi aiheuttaa henkilövahinkoja.
Turvavyöjärjestelmän esikiristin aktivoituu yhdessä turvatyynyn kanssa tietyntyyppisissä kolareissa.
Kun auto joutuu tietyntyyppisiin kolareihin, turvavyöjärjestelmä suojaa kuljettajaa ja etumatkustajaa kiristäen turvavyön esikiristimen kelan avulla.
Esikiristintä ympäröivät turvavyön kela ja ankkuri. Näitä turvavöitä käytetään samalla tavoin kuin perinteisiä turvavöitä.
Kun turvavyöjärjestelmän esikiristin aktivoituu, siitä kuuluu paukahtava ääni ja sen jälkeen nousee savua. Savu on vaaratonta eikä johdu tulipalosta. Sen hengittämistä on silti syytä varoa, sillä se voi aiheuttaa ärsytystä ja hengenahdistusta. Hengitysvaikeuksista kärsivien on syytä hakeutua heti raittiiseen ilmaan.