Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja

6.2.2. Tehomittari

image

Tehomittari näyttää vetomoottorin tehon kaasupoljinta painettaessa sekä hyötyjarrutuksen litiumioniakulle tuottaman hyötyenergian määrän.

Tämä mittari näyttää vetomoottorin varsinaisen virrankulutuksen (A) ja litiumioniakkuun tuotetun hyötyjarrutusenergian määrän (B). Näytön valkoisena valaistu osa (1) liikkuu oikealle tai vasemmalle tarpeen mukaan.

Valkoisena valaistu osa liikkuu oikealle, kun sähkövirtaa syötetään vetomoottoriin (litiumioniakku tyhjenee).

Valkoisena valaistu osa liikkuu vasemmalle, kun hyötyjarrujärjestelmä tuottaa sähkövirtaa litiumioniakun käyttöön (litiumioniakku latautuu).

Tehomittari osoittaa myös, onko moottoriin syötettävä sähkövirta rajallista tai onko hyötyjarrutus rajallista. Kun sähkövirta tai hyötyjarrutus on rajallista, näytön valaistut palkit ovat kapeita (2). Hyötyjarrutuksen voimakkuus vähenee automaattisesti, kun litiumioniakku on täysin latautunut estäen näin akkua ylilatautumasta. Hyötyjarrutuksen voimakkuus vähenee automaattisesti myös silloin, kun litiumioniakun lämpötila on korkea tai matala (ilmoitetaan litiumioniakun lämpötilamittarin punaisella tai sinisellä alueella) estäen näin litiumioniakun vauriot. Mitä enemmän regeneratiivista jarrutusta vähennetään, sitä enemmän näytön valaistut segmentit kapenevat (2). Jos litiumioniakun lataus on heikko, vetomoottoriin syötettävä sähkövirta vähenee. Moottorin teho on rajallinen myös silloin, kun litiumioniakun lämpötila on korkea tai matala (ilmoitetaan litiumioniakun lämpötilamittarin punaisella tai sinisellä alueella). Mitä enemmän vetomoottorin tehoa vähennetään, sitä enemmän näytön valaistut segmentit kapenevat (2).

Pääaihe: