Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja

3.1. Sähköauton järjestelmä

LEAF on sähköauto. Jotkut auton järjestelmistä toimivat eri tavalla ja niillä on eri ominaisuudet, kuin autoissa, jotka on varustettu sisäisellä polttomoottorilla. Sen vuoksi on tärkeää tutustua koko Omistajan käsikirjaan. Tärkein ero on, että LEAF-auto toimii sähkövirralla. LEAF ei tarvitse, eikä siinä voida käyttää bensiiniä, kuten autossa, joka on varustettu perinteisellä polttomoottorilla. LEAF hyödyntää sähköä, joka on varastoitu litiumioniakkuun. Auton litiumioniakun pitää olla ladattu sähköllä ennen kuin autolla voidaan ajaa. Kun autolla ajetaan, litiumioniakun varaus tyhjenee vähitellen. Jos litiumioniakku tyhjenee kokonaan, autolla ei voida ajaa ennen kuin akku on ladattu uudestaan.

Autossa on käytössä kaksi erityyppistä akkua. Yksi akuista on 12 voltin akku, joka on samanlainen, kuin bensiini- ja dieselmoottoreilla varustetuissa autoissa, ja toinen akuista on litiumioniakku (korkea jännitteinen akku).

12 voltin akku antaa virtaa auton järjestelmille ja toiminnoille, kuten audiojärjestelmällä, lisäsuojajärjestelmällä, ajovaloille ja tuulilasin pyyhkimille.

Litiumioniakku antaa virtaa sähkömoottorille (vetomoottorille), joka liikuttaa autoa.

Litiumioniakku myös lataa 12 voltin akun.

Auto pitää liittää verkkovirtaan niin, että litiumioniakku latautuu. Lisäksi auton järjestelmä voi lisätä ajokilometrimäärää muuntamalla jarrutustehoa sähköksi, joka varastoituu litiumioniakkuun kun auton nopeus hidastuu, tai kun ajetaan alamäkeä. Tätä kutsutaan uudistavaksi, tai hyötyjarrutukseksi. Tämän auton katsotaan olevan ympäristöystävällinen, koska se ei tuota pakokaasuja, kuten hiilidioksidia tai typpioksidia.

Pääaihe: