Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja

8.13.2.4. Lisätietoja

  • TPMS-järjestelmä ei valvo vararenkaan painetta (jos varusteena).

  • TPMS-järjestelmä aktivoituu vasta kun autolla ajetaan yli 25 km/h (16 MPH) nopeudella. Järjestelmä ei ehkä myöskään havaitse äkillistä pudotusta rengaspaineissa (esimerkiksi renkaan tyhjentymistä ajon aikana).

  • Matalan rengaspaineen varoitusvalo ei välttämättä sammu automaattisesti, kun rengaspainetta säädetään. Kun rengaspaine on lisätty suositettuun arvoon, suorita TPMS-järjestelmän nollaustoimet ja aja sitten autolla yli 25 km/h (16 MPH) nopeudella, jotta TPMS-järjestelmä aktivoituu ja matalan rengaspaineen varoitusvalo sammuu.

  • Ulkoilman lämpötilamuutoksista riippuen matalan rengaspaineen varoitusvalo saattaa palaa, vaikka rengaspaine olisi säädetty oikein. Säädä rengaspaineet uudestaan suositeltuun KYLMIEN renkaiden paineeseen, kun renkaat ovat kylmät ja suorita nollaustoimenpiteet.

  • Jos TPMS-järjestelmä ei toimi oikein, matalan rengaspaineen varoitusvalo vilkkuu noin yhden minuutin ajan, kun virtakytkin asetetaan ON-asentoon. Minuutin kuluttua valo jää palamaan. Anna järjestelmä asiantuntevan LEAF-korjaajan, kuten valtuutetun NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjän tarkistettavaksi.

image
  • Jos TPMS-merkkivalo syttyy ajon aikana:

    • vältä äkillisiä ohjausliikkeitä

    • vältä äkkijarrutuksia

    • hidasta ajonopeutta

    • aja tien sivuun turvallisessa paikassa

    • pysäytä auto mahdollisimman pian.

  • Liian matalalla rengaspaineella ajaminen voi vaurioittaa rengasta pysyvästi ja lisää rengasrikon riskiä. Auto saattaa vaurioitua vakavasti, mikä voi johtaa onnettomuuteen ja vakaviin henkilövahinkoihin.

  • Tarkista kaikkien neljän renkaan rengaspaineet. Säädä rengaspaineet rengastarraan merkittyjen KYLMIEN rengaspainesuositusten mukaisiksi, niin että TPMS-merkkivalo sammuu. Jos rengas tyhjenee, vaihda se vararenkaaseen (jos varusteena) mahdollisimman pian. (Katso

    -kohdasta tyhjän renkaan vaihto-ohjeet.)
  • Kun vararengas on asennettu, tai pyörä on vaihdettu, TPMS ei toimi ja TPMS-merkkivalo vilkkuu noin yhden minuutin ajan. Sen jälkeen varoitusvalo palaa pysyvästi. Noudata renkaan vaihtoa koskevia ohjeita, ja asenna TPMS-järjestelmä asianmukaisesti.

  • TPMS-järjestelmän toiminta voi häiriintyä, jos renkaat vaihdetaan muihin kuin NISSANin suosittelemiin renkaisiin.

  • Rengas voidaan paikata väliaikaisesti alkuperäisellä NISSAN Emergency Tyre Sealant -paikkausaineella. Älä lisää renkaisiin muita nesteitä tai aerosolipohjaista paikkausainetta, sillä rengaspaineanturit voivat vahingoittua.

  • NISSAN suosittelee käyttämään vain ajoneuvon mukana toimitettua aitoa NISSAN Emergency Tyre Sealant -paikkausainetta. Muut paikkausaineet saattavat vaurioittaa venttiilin jalan tiivistettä, mikä saattaa johtaa rengaspaineen vähenemiseen. Ota mahdollisimman pian yhteys asiantuntevaan LEAF-korjaajaan, kuten valtuutettuun NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjään renkaiden paikkausaineen käytön jälkeen (koskee malleja, joiden varusteena on renkaanpaikkaussarja).

image
  • Jos autolla ajetaan rengas tyhjänä, kyseisen renkaan TPMS-anturi saattaa vaurioitua.

  • TPMS-järjestelmä ei ehkä toimi oikein, kun renkaat on varustettu lumiketjuilla tai kun renkaat ovat uponneet lumeen.

  • Älä kiinnitä ikkunoihin metallikalvoa tai metallisia osia (antenneja tms.). Tämä voi heikentää rengaspaineanturien lähettämiä signaaleja, eikä TPMS-järjestelmä ehkä toimi oikein.

    Jotkut laitteet ja lähettimet voivat väliaikaisesti häiritä TPMS-järjestelmän toimintaa ja sytyttää TPMS-merkkivalon. Esimerkkejä:

    • Auton lähellä olevat tilat tai sähkölaitteet, jotka hyödyntävät samoja radiotaajuuksia.

    • Jos auton lähellä tai sisällä käytettävä lähetin asetetaan samalle lähetystaajuudelle.

    • Jos autossa tai sen lähellä käytetään tietokonetta (tai vastaava laite) tai DC/AC-muuntajaa.

    • Jos auton 12 voltin akkuun liitetään laite, joka lähettää sähköistä kohinaa.

  • Kun täytät renkaita, tai tarkistat rengaspaineita, älä koskaan taivuta venttiilejä.

  • Käytä alkuperäisiä NISSANin venttiilin suojuksia, jotka täyttävät tehtaalla asennettujen venttiilien suojusten tekniset vaatimukset.

  • Älä käytä metallisia venttiilin suojuksia.

  • Asenna venttiilien suojukset oikein. Ilman venttiilin suojuksia venttiili ja rengaspaineiden valvonta-anturit saattavat vaurioitua.

  • Älä vahingoita venttiilejä ja antureita, kun laitat pyörät säilytykseen, tai asennat erilaiset renkaat.

  • Vaihda TPMS-anturin venttiilinvarsi (mukaan lukien venttiilin neulaosa ja korkki) ja ruuvi (jos varusteena), kun renkaat uusitaan kulumisen tai ikääntymisen vuoksi. Ruuvi (jos varusteena) on asennettava oikein ja sen vääntömomentin on oltava 1,4 ± 0,1 N.m. TPMS-antureita voidaan käyttää uudestaan.

  • Ole varovainen käyttäessäsi renkaiden täyttölaitetta jossa on jäykkä ilmaletku, sillä pitkä suutin saattaa vaurioittaa venttiilin kantaa.

Näytön tiedot

TPMS-merkkivalo(t)

Mahdollinen syy

Suositeltu toimenpide

image

Alhainen rengaspaine

Huom: Yleensä rengaspaine laskee luonnostaan.

Täytä rengas/renkaat oikeaan paineeseen.

image

Alkuperäistä NISSAN TPMS-anturia ei tunnisteta yhdessä tai useammassa renkaassa.

Tarkista, ovatko TPMS-anturit paikoillaan.

Mikäli anturi puuttuu, lisää alkuperäinen NISSAN TPMS -anturi

TPMS-radioviestintähäiriöitä TPMS-rengasanturin ja TPMS-vastaanottimen välillä ulkoisista lähteistä johtuen.

Aja pois alueelta, jossa on häiriöitä.

TPMS-osien toimintavika

Jos ongelma jatkuu, ota yhteys asiantuntevaan LEAF-korjaajaan, kuten valtuutettuun NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjään.

Katso lisätietoja matalan rengaspaineen varoitusvalosta kohdasta

.
Pääaihe: