Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja
9.17.8. Jalankulkijatunnistuksella varustetun IEB-järjestelmän toiminta
IEB-järjestelmä toimii auton nopeuden ylittäessä 5 km/h (3 MPH). Jalankulkijatunnistuksella varustetun IEB-järjestelmän jalankulkijatunnistus toimii nopeuden ollessa 10–60 km/h (6–37 MPH).
Jos etutörmäyksen riski havaitaan, IEB-järjestelmä varoittaa kuljettajaa aluksi edessä ajavan auton tunnistusmerkkivalolla ja äänihälytyksellä. Lisäksi IEB-järjestelmä jarruttaa jonkin verran. Jos kuljettaja jarruttaa nopeasti ja voimakkaasti varoituksen jälkeen, mutta IEB-järjestelmä tunnistaa, että etutörmäyksen riski on edelleen olemassa, järjestelmä lisää automaattisesti jarrutustehoa.
Jos törmäysriski on välitön eikä kuljettaja tee mitään toimenpiteitä, IEB-järjestelmä antaa kuljettajalle toisen varoituksen välkyttämällä IEB-järjestelmän hätävaroitusvaloa (punainen) ja antamalla äänivaroituksen ja jarruttaa sitten automaattisesti voimakkaammin.
Jos törmäysriski jalankulkijaan havaitaan, IEB-järjestelmä antaa kuljettajalle varoituksen välkyttämällä IEB-järjestelmän hätävaroitusvaloa (punainen) ja antamalla äänivaroituksen ja jarruttaa jonkin verran. Jos kuljettaja jarruttaa nopeasti ja voimakkaasti varoituksen jälkeen, mutta IEB-järjestelmä tunnistaa, että etutörmäyksen riski on edelleen olemassa, järjestelmä lisää automaattisesti jarrutustehoa. Jos törmäysriski on välitön eikä kuljettaja tee mitään toimenpiteitä, IEB-järjestelmä jarruttaa automaattisesti voimakkaammin.

Auton jarruvalot syttyvät, kun IEB-järjestelmä jarruttaa.
Kun IEB-järjestelmä tunnistaa esteen auton reitillä ja näytöllä näkyy IEB-järjestelmän varoitus, moottoritilasta voi kuulua ääntä, sillä auto valmistelee jarrut vasteajan parantamiseksi.
Riippuen auton nopeudesta ja etäisyydestä edessä olevaan autoon tai jalankulkijaan sekä ajo- ja tieolosuhteista järjestelmä saattaa auttaa kuljettajaa välttämään etutörmäyksen, tai se saattaa lieventää seurauksia, jos törmäys ei ole vältettävissä. Jos kuljettaja kääntää ohjauspyörää tai painaa jarru- tai kaasupoljinta, IEB-järjestelmä toimii joko myöhemmin tai se ei toimi ollenkaan.
Automaattinen jarrutus loppuu seuraavissa olosuhteissa:
Ohjauspyörää käännetään niin paljon, että törmäys onnistutaan välttämään.
Kaasupoljinta painetaan.
Edessä ei enää tunnisteta olevan ajoneuvoa tai jalankulkijaa.
Jos IEB-järjestelmä on pysäyttänyt auton, auto pysyy paikoillaan noin kaksi sekuntia ennen kuin jarrut vapautetaan.