Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja

9.17.8.2. Jalankulkijatunnistuksella varustetun IEB-järjestelmän rajoitukset

image

Alla on lueteltu IEB-järjestelmää koskevat rajoitukset. Jos autoa ei käytetä näiden rajoitusten mukaisesti, voi seurauksena olla vakava henkilövahinko tai kuolema.

  • IEB-järjestelmä ei voi havaita kaikkia autoja tai jalankulkijoita kaikissa olosuhteissa.

  • IEB-järjestelmä ei tunnista seuraavia kohteita:

    • Jalankulkijat jotka ovat pieniä (esimerkiksi lapset), istuma-asennossa, käyttävät leluja/rullalautoja, kulkevat skootterilla tai pyörätuolilla tai eivät muuten ole pystyasennossa tai kävelyasennossa.

    • Kaiken kokoiset eläimet.

    • Esteet (esimerkiksi rahti tai roskat) ajoradalla tai tien reunalla.

    • Vastaan tulevat tai tien ylittävät ajoneuvot.

    • Ajoneuvot, joissa renkaita on vaikea nähdä tai joissa ajoneuvon takaosan muoto on epäselvä tai sen tiellä on jotain.

    • Pysäköidyt ajoneuvot.

  • IEB-järjestelmän toiminnassa on tiettyjä rajoituksia.

    • Jos auton tiellä on paikoillaan oleva auto, IEB-järjestelmä ei toimi auton nopeuden ylittäessä noin 80 km/h (50 MPH).

    • Jalankulkijatunnistus ei toimi, kun auton ajonopeus on yli 60 km/h (37 MPH) tai alle 10 km/h (6 MPH).

  • Jalankulkijoiden kohdalla IEB-järjestelmä ei anna ensimmäistä varoitusta.

  • IEB-järjestelmä ei välttämättä toimi oikein tai havaitse edessä olevaa ajoneuvoa tai jalankulkijaa seuraavissa olosuhteissa:

    • Huonossa näkyvyydessä (esim. sade, lumisade, sumu, tomumyrskyt, hiekkamyrskyt, savu ja muiden autojen aiheuttamat roiskeet).

    • Jos lika, jää, lumi, sumu tai jokin muu materiaali peittää tuulilasin tutkatunnistimen alueen.

    • Jos etukameraan pääsee voimakasta valoa (esimerkiksi auringonvaloa tai kaukovaloja) tai tapahtuu äkillinen kirkkauden muutos (esimerkiksi tunneliin tulo tai salaman ajo).

    • Pimeässä tai hämärässä, kuten yöllä tai tunneleissa, mukaan lukien tapaukset, joissa ajoneuvosi ajovalot ovat pois päältä tai himmeät tai edessä olevan ajoneuvon takavalot eivät pala.

    • Kun kamerayksikön suunta on vääristynyt.

    • Ajettaessa jyrkkää alamäkeä, voimakkaasti mutkittelevia teitä, tai töyssyisiä tai likaisia teitä.

    • Jos muut tutkalähteet aiheuttavat häiriöitä.

    • Kun ajoneuvosi asentoa tai liikettä muutetaan nopeasti tai merkittävästi (esimerkiksi kaistanvaihto, ajoneuvon kääntäminen, äkillinen ohjaus, äkillinen kiihdytys tai hidastuminen).

    • Kun ajoneuvosi tai edellä kulkeva ajoneuvo tai jalankulkija liikkuu nopeasti tai merkittävästi siten, että järjestelmä ei pysty havaitsemaan tätä ja reagoimaan ajoissa (esimerkiksi jalankulkija, joka liikkuu nopeasti kohti ajoneuvoa lähietäisyydeltä, ajoneuvo tulee kaistalle, vaihtaa kaistaa, tekee käännöksen, tekee ohjausliikkeen äkillisesti tai kiihtyy tai hidastuu äkillisesti).

    • Kun ajoneuvo tai jalankulkija on siirtynyt ajoneuvon eturadalta.

    • Jos nopeusero näiden kahden ajoneuvon välillä on pieni.

    • Jalankulkijan profiili on osittain hämärtynyt tai tunnistettavissa, esimerkiksi matkalaukkujen kuljettamisen, rattaiden työntämisen, isojen tai erittäin löysien vaatteiden tai asusteiden käyttämisen tai ainutlaatuisen asennon (kuten käsien nostamisen) vuoksi.

    • Henkilö erottuu huonosti taustasta, esimerkiksi jos henkilön vaatteet ovat samaa väriä tai kuosia kuin tausta.

    • Noin 15 sekunnin ajan EV-järjestelmän käynnistämisen jälkeen.

    • Jos edessä olevalla ajoneuvolla on ainutlaatuinen tai epätavallinen muoto, äärimmäisen matala tai korkea korkeus tai epätavallinen lastin kuorma tai se on kapea (esimerkiksi moottoripyörä).

    • Kun ajoneuvo tai jalankulkija sijaitsee lähellä liikennemerkkiä, heijastavalla alueella (esimerkiksi kun tiellä on vettä), tai se on varjossa.

    • Kun useita jalankulkijoita on ryhmitelty yhteen.

    • Kun ajoneuvo tai muu esine peittää jalankulkijan näkymän.

  • Järjestelmän suorituskyky voi heikentyä seuraavissa olosuhteissa:

    • Autolla ajetaan liukkaalla tiellä.

    • Autolla ajetaan rinteessä.

    • Liian raskas kuorma on lastattu takaistuimelle tai auton tavaratilaan.

  • Järjestelmä on suunniteltu tarkistamaan automaattisesti tunnistimen (tutka ja kamera) toiminta tietyin rajoituksin. Järjestelmä ei tunnista joitakin esteitä tunnistinalueella, kuten jäätä, lunta tai tarroja. Näissä tapauksissa järjestelmä ei välttämättä pysty varoittamaan kuljettajaa kunnolla. Tarkista ja puhdista tunnistinalueet säännöllisesti.

  • Joissakin tie- tai liikenneolosuhteissa IEB-järjestelmä saattaa yllättäen jarruttaa jonkin verran. Kun kaasutus on tarpeen, paina edelleen kaasupoljinta ohittaaksesi järjestelmän.

  • IEB-järjestelmä saattaa mennä päälle havaitessaan kuvion, esineen, varjoja tai valoja, jotka ovat samanlaisia kuin ajoneuvojen tai jalankulkijoiden ääriviivat tai jotka ovat samankokoisia ja samassa asemassa kuin ajoneuvon takavalot.

  • Järjestelmä voi jatkaa toimintaansa, kun edessä oleva ajoneuvo kääntyy oikealle tai vasemmalle.

  • Järjestelmä voi toimia, kun ajoneuvosi lähestyy eteenpäin kulkevaa ajoneuvoa ja ohittaa sen.

  • Tien muodosta (kaartuva tie, kaarteen sisäänkäynti ja poistuminen, mutkainen tie, kaistan säätö, rakenteilla olevat kohdat jne.) riippuen järjestelmä voi toimia väliaikaisesti ajoneuvosi edessä olevalle lähestyvälle ajoneuvolle.

  • IEB-järjestelmä saattaa reagoida:

    • kohteisiin tien pientareella (liikennemerkki, turvakaide, jalankulkija, ajoneuvo jne.)

      image
    • kohteisiin tien yläpuolella (matala silta, liikennemerkki jne.)

    • kohteisiin tien pinnalla (ratakiskot, ritilät, teräslevyt jne.)

    • kohteisiin pysäköintihallissa (puomi, pilari jne.)

    • jalankulkijoiden tai moottoripyörien lähestyessä matkakaistaa

    • ajoneuvoihin, jalankulkijoihin tai kohteisiin viereisellä kaistalla tai lähellä autoa

    • vastaantuleviin jalankulkijoihin

    • tiellä oleviin esineisiin (kuten puut)

    • Jalankulkija lähestyy ajokaistaa auton edessä.

      image
  • Jarrutusetäisyydet kasvavat liukkailla pinnoilla.

  • Liiallinen melu häiritsee varoitusäänimerkin kuuluvuutta niin, että sitä ei välttämättä kuulla.

image

Tietynlaisilla teillä, esimerkiksi mutkaisilla, mäkisillä, kaartuvilla, kapeilla tai rakenteilla olevilla teillä ajettaessa tunnistin saattaa havaita eri kaistalla olevia ajoneuvoja tai se saattaa hetkellisesti olla havaitsematta edessä ajavaa ajoneuvoa. Tämä saattaa johtaa järjestelmän virheelliseen toimintaan.

Ajoneuvojen havaitseminen saattaa myös häiriytyä auton tietynlaisen käytön (ohjausliike tai ajoasento kaistalla jne.) tai kunnon vuoksi. Jos näin käy, järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän merkkivaloa ja antamalla merkkiäänen yllättäen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan ajoneuvoon on tällöin tehtävä manuaalisesti.

Pääaihe: