Nissan Vuoden LEAF 2023 - Mallin omistajan käsikirja
9.16.3.4. Autojen välisen etäisyyden ohjaustilan rajoitukset

Alla on lueteltu ICC-järjestelmää koskevat rajoitukset. Jos autoa ei käytetä näiden rajoitusten mukaisesti, voi seurauksena olla vakava henkilövahinko tai kuolema.
Järjestelmä on tarkoitettu pääasiassa suorille, kuiville, avoimille teille, joissa liikenne on vähäistä. Emme suosittele järjestelmän käyttämistä kaupunkiliikenteessä tai ruuhka-alueilla.
Tämä järjestelmä ei mukaudu automaattisesti tieolosuhteisiin. Tätä järjestelmää tulisi käyttää tasaisesti virtaavassa liikenteessä. Älä käytä järjestelmää teillä, joissa on teräviä mutkia tai jyrkkiä ylä- ja alamäkiä tai jäisillä teillä, kovassa sateessa tai sumussa.
Älä koskaan luota yksinomaan ICC-järjestelmään, sillä etäisyyden hallintatoiminnon suorituskyky on rajallinen. Järjestelmä ei korjaa huolimatonta, huomiotonta tai poissaolevaa ajotapaa tai huonoa näkyvyyttä sateessa, sumussa tai muussa huonossa säässä. Vähennä auton nopeutta painamalla jarrupoljinta, riippuen edessä olevan auton etäisyydestä ja ympäröivistä olosuhteista, säilyttääksesi turvallisen etäisyyden autojen välillä.
Jos edessä oleva auto pysähtyy, auto hiljentää nopeuttaan pysähdyksiin järjestelmän rajojen sisällä. Järjestelmä kytketään pois käytöstä kun se katsoo auton olevan pysähtynyt, jolloin siitä kuuluu varoitusääni. Estääkseen auton liikkumisen kuljettajan on painettava jarrupoljinta.
Kiinnitä aina huomiotasi auton toimintaan ja valmistaudu oikean seuraamisetäisyyden manuaaliseen hallintaan. Autojen välisen etäisyyden hallintatila ICC-järjestelmässä ei ehkä pysty ylläpitämään valittua etäisyyttä autojen välillä (seuraamisetäisyys) tai valittua auton nopeutta tietyissä olosuhteissa.
Järjestelmä ei ehkä tunnista edessä olevaa autoa tietyissä tie- tai sääolosuhteissa. Välttääksesi onnettomuudet älä käytä ICC-järjestelmää seuraavissa olosuhteissa:
Tiellä, joissa on raskaita tai teräviä mutkia
Jäällä tai liukkaalla tiellä, kuten jäässä tai lumessa jne.
Huonolla säällä (sade, sumu, lumisade jne.)
Kun vesi, lumi tai lika kiinnittyvät järjestelmän anturiin
Jyrkässä alamäessä tiellä (auto voi kiihdyttää asetettua ajonopeutta nopeammaksi, ja jatkuva jarruttaminen voi ylikuumentaa jarrut)
Toistuvissa ylämäissä ja alamäissä
Liikennetilanteessa, jossa voi olla vaikea pitää etäisyys autojen välillä jatkuvasta kiihdytyksestä tai hidastuksesta johtuen
Jokin muu lähde aiheuttaa häiriöitä.
Joissakin tie- tai liikenneolosuhteissa auto tai esine voi odottamatta joutua kosketuksiin anturin havaintoalueen kanssa ja aiheuttaa automaattisen jarrutuksen. Sinun on ehkä hallittava välimatkaa muihin autoihin kaasupolkimella. Pysy aina tarkkaavaisena ja vältä ICC:n käyttämistä, kun sitä ei suositella tässä osiossa.
Tutka-anturi ei tunnista seuraavia kohteita:
Paikallaan olevat ja hitaasti liikkuvat autot
Jalankulkijat tai esineet tiellä
Samalla kaistalla vastaantulevat autot
Moottoripyörien ajoväli matkakaistalla
Anturi havaitsee yleensä edessä olevasta autosta heijastuvat signaalit. Täten, jos anturi ei havaitse heijastumaa edessä olevasta autosta, ICC-järjestelmä ei ehkä ylläpidä valittua etäisyyttä.
Seuraavassa on eräitä olosuhteita, joissa anturi ei havaitse signaaleja:
Kun lumi tai tieroiskeet matkustavista autoista vähentävät anturin näkyvyyttä
Kun takaistuimelle tai auton tavaratilaan on lastattu liian raskas kuorma
ICC-järjestelmä on suunniteltu tarkistamaan anturin toiminto automaattisesti järjestelmän rajoitusten sisällä. Kun anturi on peittynyt lialla tai sen tiellä on este, järjestelmä kytketään pois käytöstä automaattisesti. Jos anturia peittää jää, läpinäkyvä tai läpikuultava vinyylipussi tms., ICC-järjestelmä ei välttämättä tunnista niitä. Näissä tilanteissa autojen välisen etäisyyden ohjaustilaa ei voida kytkeä pois käytöstä ja ei ole mahdollista ylläpitää valittua etäisyyttä edessä olevaan autoon. Tarkista etupuskurin anturialue ja puhdista se säännöllisesti.

Tutkatunnistimen havaintoalue on rajallinen. Auton on oltava havaintavyöhykkeellä, jotta autojen välisen etäisyyden ohjaustila ylläpitäisi valittua etäisyyttä edessä olevaan autoon.
Edessä oleva auto voi liikkua havaintavyöhykkeen ulkopuolelle johtuen sen sijainnista samalla kaistalla. Moottoripyöriä ei ehkä havaita samalla kaistalla edessä, jos ne matkustavat kaistan keskiviivan ulkopuolella. Kaistalle tulevaa autoa ei ehkä havaita, kunnes se on siirtynyt kokonaan kaistalle. Jos näin käy, ICC-järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän ilmaisinta ja antamalla merkkiäänen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan autoon on tällöin tehtävä kuljettajan toimesta manuaalisesti.

Tietynlaisilla teillä, esimerkiksi mutkaisilla, mäkisillä, kaartuvilla, kapeilla tai rakenteilla olevilla teillä ajettaessa, tutkatunnistin saattaa havaita eri kaistalla olevia autoja tai se saattaa hetkellisesti olla havaitsematta edessä ajavaa autoa. Tämä voi aiheuttaa sen, että ICC-järjestelmä hidastaa tai kiihdyttää autoa.
Ajoneuvojen havaitseminen saattaa myös häiriytyä auton tietynlaisen käytön (ohjausliike tai ajoasento kaistalla jne.) tai kunnon vuoksi. Jos näin käy, ICC-järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän ilmaisinta ja antamalla yllättäen merkkiäänen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan ajoneuvoon on tällöin tehtävä manuaalisesti.