Nissan Vuoden ARIYA 2023 - Mallin omistajan käsikirja
9.26. Sähkön kulutuksen taloudellisuuden parantaminen
Todellinen ajokilometrimäärä vaihtelee seuraavista tekijöistä riippuen:
nopeus
auton kuorma
auton lisälaitteiden aiheuttama sähkökuormitus
liikenne- ja tieolosuhteet
NISSAN suosittelee seuraavia ajotapoja ajokilometrimäärän maksimoimiseksi:
Ennen ajoa:
Noudata suositeltuja huoltovälejä.
Varmista, että renkaissa on riittävästi ilmaa ja oikea rengaspaine.
Varmista, että pyörissä on oikeat ohjauskulmat.
Lämmitä tai jäähdytä matkustamo samalla, kun autoa ladataan.
Poista autosta turha kuorma.
Ajon aikana:
Aja [ECO]-tilassa
[ECO]-tila auttaa vähentämään virrankulutusta vähentämällä kiihtyvyyttä verrattuna samaan kaasupolkimen asentoon [STANDARD]-tilassa.
Aja tasaisella nopeudella. Ylläpidä ajonopeus vakaalla kaasupolkimen asennolla tai käytä vakionopeudensäädintä tarvittaessa.
Kiihdytä vähitellen ja tasaisesti. Paina ja vapauta kaasupoljin rauhallisesti kiihdyttääksesi tai hidastaaksesi nopeutta.
Aja moottoriteillä kohtuullisella nopeudella.
Vältä toistuvia pysähdyksiä ja jarrutuksia. Ylläpidä turvallinen etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon.
Kytke ilmastointihallintajärjestelmä pois päältä, kun sitä ei tarvita.
Valitse kohtuullinen lämpötila- tai jäähdytyslämpötila virrankulutuksen vähentämiseksi.
Käytä [FAN ONLY] -valintaa vähentääksesi virrankulutusta.
Käytä kylmällä ilmalla lämmitettyjä istuimia ja lämmitettyä ohjauspyörää (jos varusteena) ilmastointijärjestelmän sijaan vähentääksesi virrankulutusta.
Käytä ilmastointijärjestelmää ja sulje ikkunat vähentääksesi ilmanvastusta moottoritiellä ajaessasi.
Vapauta kaasupoljin hidastaaksesi nopeutta, äläkä paina jarrupoljinta, jos se on liikenne- ja tieolosuhteiden puolesta mahdollista.
Auton varustukseen sisältyy hyötyjarrujärjestelmä. Hyötyjarrujärjestelmän ensisijainen tarkoitus on tuottaa virtaa, joka auttaa lataamaan litiumioniakkua ja näin ollen lisää ajokilometrimäärää. Toinen hyöty on moottorijarrutus, joka toimii litiumioniakun olosuhteiden perusteella. Kun kaasupoljin vapautetaan D- tai B-vaihteella, hyötyjarrujärjestelmä hidastaa jonkin verran auton nopeutta ja tuottaa samalla virtaa litiumioniakulle.