Nissan Vuoden ARIYA 2023 - Mallin omistajan käsikirja
9.20.2.10. Nopeusrajoituslinkki (jos varusteena)

Alla on lueteltu nopeusrajoituslinkkiä koskevat rajoitukset. Jos autoa ei käytetä näiden rajoitusten mukaisesti, voi seurauksena olla vakava henkilövahinko tai kuolema:
Kuljettajan vastuulla on valita oikea nopeus, noudattaa kaikkia liikennesääntöjä ja tarkkailla muita tienkäyttäjiä.
Nopeusrajoituslinkki ei ehkä toimi oikein, eikä todellista nopeusrajoitusta ehkä sovelleta ajoneuvon asetettuun nopeuteen kaikissa olosuhteissa. Kuljettajan on säädettävä ajoneuvon nopeutta manuaalisesti.
Seuraavassa on joitain esimerkkejä:
Kun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (TSR) ei toimi kunnolla tai se on kytketty pois päältä. (Katso
.)Ajettaessa alueella, jossa on lähellä rinnakkaisteitä (esimerkiksi moottoritie, jolla on rinnakkainen huoltotie).
Kun ajat alueella, jossa jokaisella kaistalla on eri nopeusrajoitusmerkki.
Ajettaessa rakenteilla olevalla tiellä tai työmaa-alueella.
Kun nopeusrajoitusmerkin loppu on merkitty.
Kun ajoneuvon tietonäytössä valittu nopeusyksikkö on eri kuin nopeusrajoitusmerkin yksikkö.
Kun ICC-järjestelmä ja nopeusrajoituslinkki ovat aktiivisia ja havaitsevat nopeusrajoituksen muuttuneen, uusi nopeusrajoitus näytetään ja sitä voidaan soveltaa ajoneuvon asetettuun nopeuteen manuaalisesti.
Nopeusrajoituslinkki toimii:
kun auton nopeus on 30 km/h (20 MPH) tai enemmän.
[Nop.raj.linkki] on käytössä ajoneuvon tietonäytön asetusvalikossa.

Seuraavissa tilanteissa nopeusrajoituslinkki ei toimi:
Kun ilmoitetun nopeusrajoituksen korotus havaitaan, mutta ajoneuvon asetusnopeus on jo nopeampi kuin uusi nopeusrajoitus.
Kun ilmoitetun nopeusrajoituksen aleneminen havaitaan, mutta ajoneuvon asetettu nopeus on jo alhaisempi kuin uusi nopeusrajoitus.
Järjestelmän näyttö ja ilmaisimet

Havaittu nopeusrajoituksen ilmaisin
Näyttää tällä hetkellä havaitun nopeusrajoituksen. Lisätietoja on kohdassa
.Sovelletun nopeusrajoituksen merkkivalo (vihreä kehys)
Ilmaisee, että havaittua nopeusrajoitusta voidaan soveltaa ajoneuvon asetettuun nopeuteen.
Nopeusrajoituksen ilmaisin
Ilmaisee järjestelmän toiminnan.
"
” : Manuaalinen tila aktivoituu ja uusi nopeusrajoitus (suurempi nopeus) näytetään.
"
” : Manuaalinen tila aktivoituu ja uusi nopeusrajoitus (pienempi nopeus) näytetään.
Järjestelmän käyttö
Kun järjestelmä havaitsee eri nopeusrajoituksen, uusi nopeusarvo ilmoitetaan. Ajoneuvon asetusnopeus voidaan muuttaa manuaalisesti ilmoitetun nopeusrajoituksen mukaiseksi.
Hyväksy äskettäin ilmoitettu nopeusrajoitus painamalla CANCEL-kytkintä RES+-suunnassa (jos nopeusrajoitus nostetaan) tai SET-suuntaan (jos nopeusrajoitus lasketaan).
Nopeusrajoituslinkin merkkivalo (
tai
) sammuu noin 15 sekunnin kuluttua, jos CANCEL-kytkintä ei käytetä. (Nopeusrajoituslinkin merkkivalo voidaan sammuttaa välittömästi painamalla nopeusrajoituslinkin merkkivalon osoittamaan suuntaan nähden vastakkaista kytkintä.)
Järjestelmä ei aktivoidu, jos nopeusrajoituksen muutosta ei havaita.
Järjestelmän aktivointi tai deaktivointi
Paina
-painiketta ohjauspyörässä, kunnes auton tietonäytössä näkyy [Asetukset], ja paina sitten vierityspyörää.
Valitse vierityspyörällä [Kuljettajan avustus]. Paina sitten vierityspyörää.
Valitse [Älykäs vakionopeudensäädin] ja paina vierityspyörää.
Valitse [Nop.raj.linkki] ja kytke järjestelmä päälle tai pois päältä painamalla vierityspyörää.

Järjestelmä säilyttää nykyiset asetukset ajoneuvon tietonäytössä, vaikka sähköautojärjestelmä käynnistetään uudelleen.
Valitsemalla [Nop.linkin offset]
On mahdollista määrittää, onko nopeusrajoitus hyväksyttävä täsmälleen vai -10 km/h (-5 MPH) – +10 km/h (+5 MPH) toleranssilla.
Paina
-painiketta ohjauspyörässä, kunnes auton tietonäytössä näkyy [Asetukset], ja paina sitten vierityspyörää.
Valitse vierityspyörällä [Kuljettajan avustus]. Paina sitten vierityspyörää.
Valitse [Älykäs vakionopeudensäädin] ja paina vierityspyörää.
Valitse [Nop.linkin offset] ja valitse toleranssi painamalla vierityspyörää. (Valitse [OFF] sammuttaaksesi toiminnon.)

Toiminto säilyttää nykyiset asetukset ajoneuvon tietonäytössä, vaikka EV-järjestelmä käynnistetään uudelleen.