Nissan Vuoden ARIYA 2023 - Mallin omistajan käsikirja
4.2. Latausta koskevat turvallisuusohjeet

Jos käytät sähköisiä lääkinnällisiä laitteita, kuten pysyvää sydämen tahdistinta tai implantoitua defibrillaattoria, tiedustele lääkinnällisen laitteen valmistajalta mahdollisista latauksen haittavaikutuksista lääkinnälliseen laitteeseen ennen kuin aloitat lataamisen. Lataus saattaa vaikuttaa lääkinnällisen laitteen toimintaan.
Varmista, että latausportissa, latausliittimessä tai sähköpistokkeessa ei ole vettä tai vieraita esineitä, ja että ne eivät ole vaurioituneet, ruostuneet tai muuten kuluneet. Jos havaitset jonkun näistä ongelmatilanteista, älä lataa litiumioniakkua. Se saattaa johtaa oikosulkuun tai sähköiskuun ja saattaa aiheuttaa tulipalon, vakavia henkilövaurioita tai jopa kuoleman.
Välttääksesi vakavat henkilövahingot tai kuoleman litiumioniakun latauksen aikana, noudata seuraavia turvaohjeita:
Älä kosketa metallisia latausportin kontaktipintoja, latausliitintä tai sähköpistoketta.
Älä kosketa autoa tai latausvälineitä (latausasema, Mode 3 -kaapeli (jos varusteena) tai EVSE) ukkosen aikana. Seurauksena voi olla sähköisku.
Älä pura tai muokkaa latausporttia tai EVSE:tä. Se saattaa johtaa tulipaloon.
Jos havaitset, että autosta lähtee epätavallista hajua tai savua, lopeta lataus välittömästi.
Ole varovainen, etteivät kädet, hiukset, korut tai vaatteet pääse kosketuksiin vetomoottorin jäähdytystuulettimen kanssa tai tartu siihen. Jäähdytyspuhallin voi käynnistyä milloin tahansa latauksen aikana.
Kiinnitä EVSE turvallisesti paikoilleen tavaratilan verkolla käytettyäsi EVSE:tä (jos varusteena) ja laittaessasi sen takaisin autoon. Katso
. Muussa tapauksessa ne voivat irrota ja aiheuttaa vammoja äkkijarrutuksissa tai peräänajoissa.NISSAN suosittelee, että sähköauto ladataan kotona NISSANin suosittelemalla erityisellä kotilatausasemalla. Kodin 220–240 V virtapiiriin tulee asentaa EN61851-yhteensopiva latausasema. Asennuksen voi tehdä vain NISSANin suositteleman, sähköajoneuvoihin erikoistuneen asentajan (EMO, Electro-Mobility Operator) valtuuttama ammattitaitoinen sähköasentaja.

Estääksesi latauslaitteiston vahingoittumisen:
Älä sulje latausportin kantta sulkematta ensin latausportin suojusta.
Älä altista latauslaitteistoa iskuille.
Älä vedä tai kierrä latauskaapelia.
Muista sulkea sekä latausportin kansi että portin suojus, kun lataus on suoritettu loppuun. Jos suojus jää auki, kun latausportin kansi suljetaan, latausporttiin saattaa joutua vettä tai vieraita esineitä.
Älä lataa, kun auton peite on käytössä. Se saattaa vahingoittaa latausliitintä.
Älä yritä käynnistää 12 voltin akkua kaapeleilla samaan aikaan, kun litiumioniakkua ladataan. Se saattaa vahingoittaa autoa tai latausvälineistöä, sekä johtaa henkilövahinkoon. Katso
.Älä laita latausporttiin mitään muuta kuin latausliitin. Muussa tapauksessa latausportti voi vaurioitua.
Lataa välillä EVSE:llä.
NISSAN suosittelee omaa, erillistä virtapiiriä ja pistorasiaa. Oma virtapiiri auttaa estämään piirin vahingoittumisen tai virrankatkaisijan laukeamisen litiumioniakun latauksen aiheuttaman korkean virran vuoksi. Jos virtapiiri on jaettu ja toista sähkölaitetta käytetään samaan aikaan kun autoa ladataan, virrankatkaisija saattaa laueta.
Ennen kuin liität EVSE-kaapelin, tarkista kaapelissa ilmoitettu nimellisvirta ja varmista, että kodin pistorasiassa ja virtapiirissä on riittävästi kapasiteettia auton lataamiseksi turvallisesti. EVSE ottaa verkosta jatkuvasti 10–16 ampeeria virtaa. Varmista, että tämä taso on sallittu käyttämällesi kotitalouden virtalähteelle ja talon johdotukselle ja että se täyttää maasi tai alueesi viimeisimmät sähköjohdotuksen standardit ja säädökset.
*: Maksimivirta on maakohtainen.
Pistorasian ja virtapiirin tulee olla maadoitettuja ja suojattuja omalla virrankatkaisijalla tai sulakkeella sähköiskun riskin välttämiseksi. Virtapiiri saattaa aiheuttaa häiriöitä MCB-virtapiirilevyyn ja kotitalouden sähkölaitteisiin, kuten televisioihin ja audiojärjestelmiin. Lisenssin omaavan ammattilaisen sähköasentajan tulee asentaa erillinen virtapiiri, jos sellaista ei ole ennestään käytettävissä.

Litiumioniakun lataus pikalaturilla saattaa kestää kauemmin, jos auto on pysäköity pitkäksi aikaa kylmään paikkaan. Litiumioniakun lataus pikalaturilla saattaa kestää kauemmin, jos litiumioniakun lämpötila on korkea tai matala.
Jos ulkolämpötila on alhainen ja matalan lämpötilan hälytys [
] näkyy ajoneuvon tietonäytössä, on suositeltavaa kytkeä [Akkulämmitin] PÄÄLLE 30 minuuttia - 1 tunti ennen pikalatausasemalle saapumista.
Jos autoa ei käytetä pitkään aikaan, lataa litiumioniakku kolmen kuukauden välein.
Virtakytkin voidaan asettaa ON-asentoon ja ilmastointilaitetta voidaan käyttää samalla, kun litiumioniakku latautuu. Nämä toiminnot kuitenkin kuluttavat litiumioniakun virtaa, joten akun lataaminen täyteen kestää kauemmin. Aseta virtakytkin OFF-asentoon litiumioniakun latausajan lyhentämiseksi.
Jos sähkövirta katkeaa latauksen aikana, lataus käynnistyy automaattisesti uudestaan virran palautuessa.
Jos latausportti on jäätynyt, sulata jää. Kun jää on sulanut, lataa litiumioniakku. Jos latausliitin työnnetään paikoilleen väkisin, seurauksena saattaa olla toimintavika.
Jos latausliittimeen tai latausporttiin on joutunut vieraita esineitä ja liitintä ei ole mahdollista laittaa paikoilleen, älä yritä liittää sitä väkisin. Ota yhteys valtuutettuun NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjään. Jos latausliitin työnnetään paikoilleen väkisin, auto ja latausvälineistö saattavat vahingoittua.
Latausportissa on reikä veden poistoa varten. Jos vedenpoistoreikä tukkeutuu, tai jos vettä jää latausportin sisään, älä lataa. Ota yhteys valtuutettuun NISSAN-sähköautojen jälleenmyyjään.
Tuuletin ja vesipumppu voivat käynnistyä latauksen aikana. Tämä ei tarkoita toimintavikaa.