Nissan Vuoden ARIYA 2023 - Mallin omistajan käsikirja
9.22.3. Jalankulkijatunnistuksella varustetun Intelligent Emergency Braking -järjestelmän (älykkään hätäjarrutusjärjestelmän) rajoitukset

Alla on lueteltu jalankulkijatunnistuksella varustettua Intelligent Emergency Braking -järjestelmää (älykästä hätäjarrutusjärjestelmää) koskevat rajoitukset. Jos autoa ei käytetä näiden rajoitusten mukaisesti, voi seurauksena olla vakava henkilövahinko tai kuolema.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei voi havaita kaikkia autoja, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita kaikissa olosuhteissa.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei tunnista seuraavia kohteita:
Pieniä jalankulkijoita (pienet lapset mukaan lukien), eläimiä ja pyöräilijöitä
pyörätuolia tai erilaisia kulkuvälineitä (kuten skoottereita, lasten leluja tai rullalautoja) käyttäviä jalankulkijoita
istuma-asennossa olevia jalankulkijoita tai jalankulkijoita jotka eivät ole täysin pysty- tai kävelyasennossa
tien ylittäviä ajoneuvoja
Esteet tien reunassa
Pysäköidyt ajoneuvot.
Risteysavustin (jos varusteena) ei havaitse seuraavia asioita:
Vastaantuleva ajoneuvo ajoneuvosi edessä.
Jalankulkijatunnistuksella varustetun Intelligent Emergency Braking -järjestelmän (älykkään hätäjarrutusjärjestelmän) toiminnassa on tiettyjä rajoituksia.
Jos auton tiellä on paikoillaan oleva auto, jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei toimi auton nopeuden ylittäessä noin 100 km/h (62 MPH).
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei välttämättä havaitse jalankulkijoita ja pyöräilijöitä pimeässä tai tunneleissa, vaikka alue olisi valaistu.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei välttämättä toimi, jos edessä oleva ajoneuvo on kapea (esim. moottoripyörä).
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei välttämättä toimi, jos kahden ajoneuvon välinen nopeusero on liian pieni.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei välttämättä käytä jarrutusta, kun ajoneuvon nopeus on korkea toiminta-alueella.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei välttämättä anna ensimmäistä varoitusta.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) ei välttämättä toimi oikein tai havaitse edessä olevaa ajoneuvoa, pyöräilijää tai jalankulkijaa (jos järjestelmä on varustettu pyöräilijän tunnistuksella) seuraavissa olosuhteissa:
Pimeässä tai hämärässä, kuten yöllä tai tunneleissa, mukaan lukien tapaukset, joissa ajoneuvosi ajovalot ovat pois päältä tai himmeät tai edessä olevan ajoneuvon takavalot eivät pala.
Kun kamerayksikön suunta on vääristynyt.
Huono näkyvyys (esim. sade, lumisade, sumu, tomumyrskyt, hiekkamyrskyt ja muiden autojen aiheuttamat roiskeet)
Ajettaessa jyrkkää alamäkeä tai voimakkaasti mutkittelevia teitä.
Ajettaessa kuoppaisella pinnalla, esimerkiksi epätasaisella soratiellä.
Jos lika, jää, lumi tai jokin muu aine peittää tutkatunnistimen alueen.
Jokin muu lähde aiheuttaa häiriöitä.
Tuulilasin kamera-alue on huurteen, lian, veden, jään, lumen tms. peitossa
Etukameraan osuu kirkas valo (esim. auringonvalo tai vastaantulevien autojen kaukovalot). Kirkas valo saa jalankulkijaa ja pyöräilijää ympäröivän alueen peittymään varjoon, jolloin näkeminen on vaikeaa.
Kirkkaudessa tapahtuu äkillinen muutos (Esimerkiksi kun auto ajaa tunneliin tai varjoisalle alueelle tai poistuu sellaisesta tai salaman välähtäessä.)
Henkilö erottuu huonosti taustasta, esimerkiksi jos henkilön vaatteet ovat samaa väriä tai kuosia kuin tausta.
Jalankulkijan profiili on osittain hämärtynyt tai tunnistettavissa, esimerkiksi matkalaukkujen kuljettamisen, rattaiden työntämisen, isojen tai erittäin löysien vaatteiden tai asusteiden käyttämisen tai ainutlaatuisen asennon (kuten käsien nostamisen) vuoksi.
Kun ajoneuvosi asentoa tai liikettä muutetaan nopeasti tai merkittävästi (esimerkiksi kaistanvaihto, ajoneuvon kääntäminen, äkillinen ohjaus, äkillinen kiihdytys tai hidastuminen).
Kun ajoneuvosi tai edellä kulkeva ajoneuvo tai jalankulkija tai pyöräilijä liikkuu nopeasti tai merkittävästi siten, että järjestelmä ei pysty havaitsemaan tätä ja reagoimaan ajoissa (esimerkiksi jalankulkija, joka liikkuu nopeasti kohti ajoneuvoa lähietäisyydeltä, ajoneuvo tulee kaistalle, vaihtaa kaistaa, tekee käännöksen, tekee ohjausliikkeen äkillisesti tai kiihtyy tai hidastuu äkillisesti).
Kun ajoneuvo, pyöräilijä tai jalankulkija on siirtynyt ajoneuvon eturadalta.
Jos nopeusero näiden kahden ajoneuvon välillä on pieni.
Noin 15 sekunnin ajan EV-järjestelmän käynnistämisen jälkeen.
Jos edessä olevalla tai vastaantulevalla ajoneuvolla on ainutlaatuinen tai epätavallinen muoto, äärimmäisen matala tai korkea korkeus tai epätavallinen lastin kuorma tai se on kapea (esimerkiksi moottoripyörä).
Kun ajoneuvo, pyöräilijä tai jalankulkija sijaitsee lähellä liikennemerkkiä, heijastavalla alueella (esimerkiksi kun tiellä on vettä), tai se on varjossa.
Kun useita jalankulkijoita tai pyöräilijöitä on ryhmitelty yhteen.
Kun ajoneuvo, pyöräilijä tai muu esine peittää jalankulkijan näkymän.
Kun vedetään perävaunua tai muuta autoa
Risteysavustin (jos varusteena) ei ehkä toimi oikein tai havaitse vastaantulevaa ajoneuvoa tai jalankulkijaa seuraavissa olosuhteissa:
Oikealle/vasemmalle kääntyessä sellaisella ajokaistalla, joka on erotettu enemmän kuin kahdella kaistalla vastaantulevista ajoneuvoista.
Kun et aja suoraan vastaantulevaa ajoneuvoa kohti oikealle/vasemmalle kääntyessä.
Kun ylität vastaantulevien ajoneuvojen kaistaa ja vastaantuleva ajoneuvo lähestyy.
Käännyttäessä jyrkästi tai hyvin leveässä kaarteessa.
Järjestelmä ei tunnista keskiviivaa.
Kun useita vastaantulevia ajoneuvoja ajaa peräkkäin.
Kun kaista on normaalia leveämpi tai kapeampi.
Kun keskiviiva sijaitsee lähellä tiemerkintää.
Järjestelmän suorituskyky voi heikentyä seuraavissa olosuhteissa:
Autolla ajetaan liukkaalla tiellä.
Autolla ajetaan rinteessä.
Kun hyvin raskas kuorma on lastattu takaistuimelle tai auton tavaratilaan.
Järjestelmä on suunniteltu tarkistamaan automaattisesti tunnistimen (tutka ja kamera) toiminnan tietyin rajoituksin. Järjestelmä ei välttämättä havaitse antureidentukkeutumista jään, lumen tai vaikkapa tarrojen vuoksi. Näissä tapauksissa järjestelmä ei välttämättä pysty varoittamaan kuljettajaa kunnolla. Tarkista ja puhdista tunnistinalueet säännöllisesti.
Joissakin tie- tai liikenneolosuhteissa jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) voi yllättäen jarruttaa jonkin verran. Kun kaasutus on tarpeen, paina edelleen kaasupoljinta ohittaaksesi järjestelmän.
Liiallinen melu häiritsee varoitusäänimerkin kuuluvuutta niin, että sitä ei välttämättä kuulla.
Jarrutusetäisyydet kasvavat liukkailla pinnoilla.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) saattaa toimia, kun seuraavat muistuttavat jalankulkijoita tai pyöräilijöitä (jos pyöräilijöiden tunnistus on varusteena) tai jos ne ovat samassa paikassa ja samankokoisia kuin auton perävalot.
Maali, varjo tai kuvio tiessä, tien pielessä tai seinässä (mukaan lukien häipyneet tai epätavalliset tiemerkit).
Kuvio, jonka muodostavat edessä olevat tien rakenteet (tunnelit, maasillat, liikennemerkit, autojen sivussa olevat heijasteet, heijastavat pinnat ja vartiokiskot), tien vieressä olevat objektit (puut, rakennukset) ja valon lähteet.
Muoto, jonka muodostavat tienvarrella olevat esineet, kuten puut, valaistus, varjot tai rakennukset.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) voi jatkaa toimintaansa, kun edessä oleva ajoneuvo kääntyy oikealle tai vasemmalle.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) voi toimia, kun ajoneuvosi lähestyy edessä ajavaa ajoneuvoa ja ohittaa sen.
Tien muodosta (kaartuva tie, kaarteen sisäänkäynti ja poistuminen, mutkainen tie, kaistan säätö, rakenteilla olevat kohdat jne.) riippuen järjestelmä voi toimia väliaikaisesti ajoneuvosi edessä olevalle lähestyvälle ajoneuvolle.
Jalankulkijatunnistuksella varustettu Intelligent Emergency Braking -järjestelmä (älykäs hätäjarrutusjärjestelmä) saattaa reagoida:
kohteisiin tienpientareella (liikennemerkki, turvakaide, jalankulkija tai pyöräilijä, ajoneuvo jne.)
kohteisiin tien yläpuolella (matala silta, liikennemerkki jne.)
esteisiin tien pinnalla (ratakiskot, ritilät, teräslevyt jne.)
kohteisiin pysäköintihallissa (puomi jne.)
jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin tai moottoripyöriin niiden lähestyessä ajokaistaa
jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin esimerkiksi ajettaessa kapeilla kujilla.
jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin, jotka siirtyvät tilapäisesti ajokaistalle tai lähestyvät ajokaistaa väistääkseen esteitä tien reunalla.
tiellä oleviin esineisiin (kuten puut)
ajoneuvoihin, jalankulkijoihin, pyöräilijöihin tai moottoripyöriin ja kohteisiin viereisellä kaistalla tai lähellä autoa
vastaantuleviin jalankulkijoihin, pyöräilijöihin
Risteysavustin (jos varusteena) voi reagoida seuraaviin seikkoihin oikealle/vasemmalle käännyttäessä:
Kun vastaantuleva ajoneuvo tai risteävä jalankulkija on jo poistunut ajoneuvosi tieltä.
Jos olet lähellä vastaantulevaa ajoneuvoa tai risteävää jalankulkijaa.
Kun vastaantuleva ajoneuvo tai risteävä jalankulkija pysähtyy ennen siirtymistä ajoneuvosi reitille.
Kun vastaantuleva ajoneuvo kääntyy oikealle tai vasemmalle ajoneuvosi eteen.
Risteysavustin (jos varusteena) voi reagoida myös seuraaviin seikkoihin:
Kun vastaantulevien ajoneuvojen liikettä ei voida ennakoida äkillisten vasemmalle/oikealle kääntymisten tai vastaantulevien ajoneuvojen hidastumisen vuoksi.
Jarrutusetäisyydet kasvavat liukkailla pinnoilla.
Liiallinen melu häiritsee varoitusäänimerkin kuuluvuutta niin, että sitä ei välttämättä kuulla.

Tietynlaisilla teillä, esimerkiksi mutkaisilla, mäkisillä, kaartuvilla, kapeilla tai rakenteilla olevilla teillä tai rinteellä ajettaessa anturi saattaa havaita eri kaistalla olevia ajoneuvoja tai saattaa hetkellisesti olla havaitsematta edessä ajavaa ajoneuvoa. Tämä saattaa johtaa järjestelmän virheelliseen toimintaan.
Ajoneuvojen havaitseminen saattaa myös häiriytyä auton tietynlaisen käytön (ohjausliike tai ajoasento kaistalla jne.) tai kunnon vuoksi. Jos näin käy, järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän merkkivaloa ja antamalla merkkiäänen yllättäen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan ajoneuvoon on tällöin tehtävä manuaalisesti.