Nissan Vuoden ARIYA 2023 - Mallin omistajan käsikirja
9.21.8.7. ICC-järjestelmän rajoitukset

Alla on lueteltu ICC-järjestelmää koskevat rajoitukset. Jos autoa ei käytetä näiden rajoitusten mukaisesti, voi seurauksena olla vakava henkilövahinko tai kuolema.
ICC on tarkoitettu käytettäväksi ennen kaikkea suorilla, kuivilla ja avoimilla teillä, joissa liikenne on vähäistä. Emme suosittele ICC-järjestelmän käyttämistä kaupunkiliikenteessä tai ruuhka-alueilla.
ICC-järjestelmä ei sopeudu automaattisesti tieolosuhteisiin. Tätä järjestelmää tulisi käyttää tasaisesti virtaavassa liikenteessä. Älä käytä järjestelmää tiellä, jossa on teräviä mutkia, tai jäisillä teillä, raskaassa sateessa tai sumussa.
Älä koskaan luota yksinomaan ICC-järjestelmään, sillä etäisyyden hallintatoiminnon suorituskyky on rajallinen. Järjestelmä ei korjaa huolimatonta, huomiotonta tai poissaolevaa ajotapaa tai huonoa näkyvyyttä sateessa, sumussa tai muussa huonossa säässä. Vähennä auton nopeutta painamalla jarrupoljinta, riippuen edessä olevan auton etäisyydestä ja ympäröivistä olosuhteista, säilyttääksesi turvallisen etäisyyden autojen välillä.
Kun ICC-järjestelmä pysäyttää auton automaattisesti, laitteesi voi kiihdyttää automaattisesti, jos auto on pysäytetty alle noin 3 sekunnin ajaksi. Valmistaudu pysäyttämään autosi tarvittaessa.
Tarkasta aina ympäristö ennen kuin käynnistät auton uudelleen.
Kiinnitä aina huomiotasi auton toimintaan ja valmistaudu oikean seuraamisetäisyyden manuaaliseen hallintaan. ICC-järjestelmä ei ehkä ylläpidä valittua etäisyyttä laitteiden välillä (seuraamisetäisyys) tai valittua auton nopeutta tietyissä olosuhteissa.
ICC-järjestelmä ei tunnista seuraavia kohteita:
Paikallaan olevat tai hitaasti liikkuvat ajoneuvot (kun ajoneuvosi lähestyy niitä)
Jalankulkijat tai esineet tiellä
Samalla kaistalla vastaantulevat autot
Moottoripyörien ajoväli matkakaistalla
ICC-järjestelmä ei välttämättä havaitse edessä olevaa autoa tietyissä tie-, sää- tai ajo-olosuhteissa. Välttääksesi onnettomuudet älä käytä ICC-järjestelmää seuraavissa olosuhteissa:
Teillä, joissa on raskasta, korkeanopeuksista liikennettä tai tiukkoja mutkia
Jäällä tai liukkaalla tiellä, kuten jäässä tai lumessa jne.
Ajettaessa kuoppaisella pinnalla, esimerkiksi epätasaisella soratiellä
Jyrkässä alamäessä tiellä (auto voi kiihdyttää asetettua ajonopeutta nopeammaksi, ja jatkuva jarruttaminen voi ylikuumentaa jarrut)
Toistuvissa ylämäissä ja alamäissä
Huonolla säällä (sade, sumu, lumisade jne.)
Kun anturin havaitsemistoiminto heikkenee (esim. sade, lumisade, sumu, tomumyrskyt, hiekkamyrskyt ja muiden autojen aiheuttamat roiskeet)
Kun lika, jää, lumi tai jokin muu aine kiinnittyy tutkatunnistimen alueeseen
Liikennetilanteessa, jossa voi olla vaikea pitää etäisyys autojen välillä jatkuvasta kiihdytyksestä tai hidastuksesta johtuen
Poikkeuksellisen muotoisen auton, kuten autojen kuljetukseen tarkoitetun perävaunun tai syväkuormausrekan/perävaunun, ollessa edessä olevan auton lähellä
Kun muut tutkalähteet aiheuttavat häiriöitä
Kun yliraskas kuorma on lastattu takaistuimelle tai auton tavaratilaan
Kun vedetään perävaunua tai muuta autoa
Joissakin tie- tai liikenneolosuhteissa auto tai esine voi odottamatta joutua kosketuksiin anturin havaintoalueen kanssa ja aiheuttaa automaattisen jarrutuksen. Pysy aina tarkkaavaisena ja vältä ICC:n käyttämistä, jos sitä ei suositella tässä varoitusosiossa.
ICC-järjestelmä käyttää myös monitunnisteista etukameraa. Seuraavassa on ehtoja, joiden täyttyessä kamera ei ehkä havaitse autoa oikein ja edessä olevan auton tunnistus saattaa viivästyä:
Huono näkyvyys (esim. sade, lumisade, sumu, tomumyrskyt, hiekkamyrskyt ja muiden autojen aiheuttamat roiskeet)
Tuulilasin kamera-alue on huurteen, lian, veden, jään, lumen tms. peitossa
Kameraan osuu kirkas valo (esim. auringonvalo tai vastaantulevien autojen kaukovalot)
Kirkas valo saa jalankulkijaa ympäröivän alueen peittymään varjoon, jolloin näkeminen on vaikeaa
Kirkkaudessa tapahtuu äkillinen muutos (esimerkiksi kun auto ajaa tunneliin tai varjoisalle alueelle tai poistuu sellaisesta tai salaman välähtäessä).
ICC-järjestelmä on suunniteltu tarkistamaan automaattisesti tutkatunnistimen toiminta
Tutkatunnistimen havaintoalue on rajallinen. Edessä olevan auton on oltava ICC-järjestelmän havaintavyöhykkeellä, jotta autojen välisen etäisyyden havaintatila ylläpitäisi valittua etäisyyttä edessä olevaan autoon. Edessä oleva auto voi liikkua havaintavyöhykkeen ulkopuolelle johtuen sen sijainnista samalla kaistalla. Moottoripyöriä ei ehkä havaita samalla kaistalla edessä, jos ne matkustavat kaistan keskiviivan ulkopuolella. Kaistalle tulevaa autoa ei ehkä havaita, kunnes se on siirtynyt kokonaan kaistalle.
Jos näin käy, ICC-järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän ilmaisinta ja antamalla merkkiäänen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan autoon on tällöin tehtävä manuaalisesti.


Tietynlaisilla teillä, esimerkiksi mutkaisilla, mäkisillä, kaartuvilla, kapeilla tai rakenteilla olevilla teillä ajettaessa, tutkatunnistin saattaa havaita eri kaistalla olevia autoja tai se saattaa hetkellisesti olla havaitsematta edessä ajavaa autoa. Tämä voi aiheuttaa sen, että ICC-järjestelmä hidastaa tai kiihdyttää autoa.
Ajoneuvojen havaitseminen saattaa myös häiriytyä auton tietynlaisen käytön (ohjausliike tai ajoasento kaistalla jne.) tai kunnon vuoksi.
Jos näin käy, ICC-järjestelmä saattaa varoittaa kuljettajaa vilkuttamalla järjestelmän ilmaisinta ja antamalla yllättäen merkkiäänen. Sopivan etäisyyden pitäminen edellä ajavaan ajoneuvoon on tällöin tehtävä manuaalisesti.