Nissan Vuoden ARIYA 2023 - Mallin omistajan käsikirja
9.38. Ajaminen talviolosuhteissa

Aja varovasti kaikissa olosuhteissa. Kiihdytä ja jarruta varovaisuutta noudattaen. Jos kiihdytät tai jarrutat liian nopeasti, vetopyörät menettävät pitävyyden tien pintaan.
Huomioi pidempi jarrutusmatka talviolosuhteissa. Jarruttaminen on aloitettava aikaisemmin kuin kuivalla asfaltilla.
Pidä etäisyys edellä ajavaan normaalia suurempana liukkailla teillä.
Märkä jää (0 °C, 32 °F ja jäätihku), kylmä lumi ja jää ovat erittäin liukkaita pintoja, ja ajaminen tällaisissa olosuhteissa on vaikeaa. Pitävyys ja tartunta tien pintaan on paljon huonompi. Pyri välttämään ajamista märällä jäällä, kunnes tie suolataan tai hiekoitetaan.
Varo liukkaita kohtia (kirkas jää). Niitä voi olla muuten kuivan tien varjoisilla osuuksilla. Jos havaitset jäisen alueen edessäsi, jarruta jo ennen sitä. Älä enää jarruta ollessasi jäisen kohdan päällä, ja vältä myös äkkinäisiä ohjausliikkeitä.
Älä käytä vakionopeudensäädintä liukkailla teillä.

Estääksesi litiumioniakun vahingoittumisen: Älä säilytä autoa alle -25 celsiusasteen (-13 °F) lämpötilassa yli seitsemän päivää. Jos ulkolämpötila on -25 °C (-13 °F) tai sitä matalampi, litiumioniakku saattaa jäätyä ja sitä ei voida ladata, eikä se voi antaa autolle virtaa ajamista varten. Siirrä auto lämpimään paikkaan.

Auton ajokilometrimäärä saattaa lyhentyä huomattavasti erittäin kylmässä säässä (esim. alle -20 °C (-4 °F)).
Jos ilmastointijärjestelmää käytetään matkustamon lämmittämiseen, kun ulkoilman lämpötila on alle 0 °C (32 °F), järjestelmä kuluttaa enemmän sähköä ja lyhentää auton ajokilometrimäärää enemmän, kuin käytettäessä lämmitintä yli 0 °C (32 °F) asteen lämpötilassa.
Litiumioniakku tarvitsee enemmän aikaa latautuakseen, kun akun lämpötilan säätöjärjestelmä on päällä.
Ilmastoinnin Ajastin ei käynnisty, kun litiumioniakun lämpötilan säätöjärjestelmä toimii.